INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Scoala Primara Spectrum Bucuresti
PROFESOR MENTOR: C.V. ; I. F.
PROFESOR STAGIAR: N. D.
DURATA: 1 an şcolar
SCOP:
Dezvoltarea
profesională a stagiarului, prin îmbunătăţirea cunoştinţelor de specialitate, a
competenţelor metodologice şi a cunoştinţelor legate de organizaţie, pentru a
atinge standardele profesionale ale unui cadru didactic.
OBIECTIVE:
·
O1:
Să cunoască programa şcolară pentru învăţământul primar, precum şi
nivelele de competenţă care trebuie atinse la sfârşitul fiecărei unităţi de
învăţare;
·
O2:
Să dobândească abilităţi de a întocmi
documentele şcolare (planificarea calendaristică şi pe unităţi de învăţare,
proiecte de lecţii, proiecte educaţionale de parteneriat, fişe de evaluare,
sprijinirea şi monitorizarea fiecărui elev, portofoliul învăţătorului etc.) şi
controlul asupra comportamentului elevilor prin explorarea de strategii noi,
prin aplicarea regulamentului şcolii;
·
O3: Să cunoască modalitatea de completare a documentelor
şcolare (catalog, condica etc.)
·
O4:
Să organizeze spaţiul de învăţare în clasă, prin amenajarea sălii cu elemente
specifice (calendarul naturii, Spectrum Point, regulile clasei etc);
·
O5:
Să poată identifica şi sprijini grupurile de elevi cu dificultăţi la învăţătură
şi cu performanţe şcolare, apelând la sprijinul psihologului şcolar;
·
O6:
Să poată comunica eficient cu elevii, colegii, cu părinţii elevilor
informându-i verbal şi în scris asupra copiilor;
·
O7:Să
demonstreze manifestarea responsabilităţii pentru calitatea pregătirii
profesionale.
Resurse implicate:
Umane
:
-
Stagiarul,
mentorul, directorul şcolii, şeful comisiei metodice, psihologul şcolar, etc.
-
Elevii
şi părinţii acestora
Informaţionale :
-
Documente şcolare, manuale alternative,
cărţi de metodică, cărţi de specialitate etc.
Materiale:
- Computer,
imprimanta, poşta electronică, coli de scris
- Fişa de
evidenţă a activităţilor şi preocupărilor extraşcolare
- Fişa de evidenţă a activităţilor de dezvoltare profesională
- Fişe de evaluare,
fişe de lucru, fişa de dialog profesional etc.
Timp:
un an şcolar
Rezultate
aşteptate: Satisfacerea
nevoilor de asistenţă ale debutanţilor: managementul clasei, ca mediu de
învăţare, managementul timpului, proiectarea şi organizarea lecţiilor, a
conţinuturilor, evaluarea achiziţiilor elevilor, aplicarea standardelor privind
învăţarea şi evaluarea elevilor, adaptarea la mediul de învăţare, adaptarea
stagiarului la condiţiile şi cerinţele specifice şcolii etc.
Monitorizarea:
Portofoliul mentorului:
v Evidenţa orelor ţinute de mentor şi asistate de stagiar
v Evidenţa orelor predate de stagiar şi asistate de mentor
v Raportul specific fiecărei activităţi- analiza punctelor
tari şi a celor slabe ale activităţii de mentorat, propuneri de eficientizare
ale acestora
v Rezultate concrete din timpul activităţilor desfăşurate
v Fişe de evaluare
v
Fişa
de observaţie a lecţiei
v Jurnalul de practică al stagiarului
Evaluare:
v
Observaţii
făcute asupra impactului pe
care l-au avut activităţile asupra
stagiarului;
v
Fişe
de evaluare
v
Chestionare
Nr. Crt
|
Activitatea
|
Obiective
|
Perioada
|
Resurse
(de timp, materiale, umane, informaţionale)
|
Responsabil
|
Observaţii
|
1.
|
Integrarea stagiarului în şcoală
Cunoaşterea:
- instituţiei şcolare, a bazei materiale, nivelul de
dotare cu resurse educaţionale, informaţionale, calitatea managementului şcolar;
- colectivului de profesori;
Informaţii privind:
- contextul instructiv educativ;
- organizarea procesului instructiv-educativ;
- politica şcolii privind instrucţia şi educaţia;
- îndrumătoare metodice, modele de planificări,
programe, cerinţe în legătură cu evaluarea şi notarea elevilor, activităţi
metodice, activităţi extraşcolare;
-statutul personalului didactic, fişa postului;
- regulamentul de ordine interioară;
- rezultatele şcolare a elevilor şi elevii cu nevoi
speciale;
- a relaţiilor cu comunitatea;
Indrumari privind:
-Completarea condicii,
completarea catalogului;
-Amenajarea clasei;
- Orarul întâlnirilor
de lucru
|
O1
O2
O3
O4
|
1 sept.
- 15 sept.
2017
|
- Proiectul de dezvoltare instituţională al şcolii;
- oferta şcolii;
- cabinetele (engleză, ştiinţe, informatică, muzică,
pictură etc.);
- cabinetul
psihologic;
- sălile de clasă;
- biblioteca;
- sălile de sport;
-cantina;
- colectivul de dascăli;
- imaginea şcolii etc.
- proiecte de parteneriat locale, judeţene, naţionale
etc.
- îndrumătoare metodice, modele de planificări,
proiecte didactice etc.
- orarul, calendarul activităţilor metodice,
îndatoririle profesorului de serviciu etc.
- condica
- catalogul clasei
- materiale folosite pentru amenajarea clasei
Timp alocat: două
saptămâni
|
Directorul
Mentorul
Şeful de catedră
Consilierul educativ
Profesorul debutant
|
|
2.
|
Formarea iniţială/experienţa anterioară
Prezentarea de către debutant a unor documente necesare pentru începerea unei relaţii de dezoltare
profesională bazată pe încredere şi colaborare;
Introducere în activităţile şcolii;
|
|
18 sept. . 2017
|
- Curriculum
vitae;
- Experienta profesionala anterioară;
- Date despre
formarea iniţiala în profesia didactică;
- Raportul final asupra practicii pedagogice; - Document de efectuare a modulului pedagogic; - Profilul debutantului: puncte forte şi aspecte profesionale care necesită o mai mare atenţie şi cărora va trebui să li se acorde prioritate în timpul stagiaturii; Timp alocat: 5 zile |
Mentorul
|
|
3.
|
Activitate de consiliere şi sprijin pentru formularea obiectivelor;
Rezolvarea problemelor legate de tipurile de dificultăţi apărute (discuţii privind interesele
debutantului, nelămuririle lui, explicaţii, întrebări);
Sprijin acordat pentru formularea obiectivelor aferente activităţilor ce vor urma,
inclusiv mesaje încurajatoare;
Îndrumarea către
participarea la cursuri de perfecţionare pentru profesorii stagiari;
|
O1
O7
|
25 sept. 2017
|
Documente informaţionale despre obiective;
Ofertă cursuri de perfecţionare pentru debutanţi;
Pe parcursul întregului an şcolar
|
Mentorul
|
|
4.
|
Schimb de experienţă şi soluţii cu mentorul sau alţi profesori cu experienţă din şcoală;
Discuţii privind interesele debutantului, nelămuririle
lui;
Furnizarea de informaţii/explicaţii legate de politica de evaluare a cadrelor didactice, de
realizare a rapoartelor de progres ale elevilor;
Prezentarea procedurilor pentru şedinţe cu părinţii/elevii;
|
O1
O2
O6
|
29 sept. 2009
|
Proiecte de lecţii
Fişă de evaluare a cadrelor didactice;
Proceduri pentru organizarea şedinţelor cu părinţii;
-Fise de inregistrare a progresului/regresului elevilor;
Timp alocat: o
săptămână;
|
Mentorul
Şeful comisiei metodice
|
|
5.
|
Realizarea unui plan de proiect didactic;
Discutarea strategiilor didactice, a problemelor
curriculare;
Revizuirea activităţilor didactice înregistrate video şi discutarea strategiilor didactice;
|
O1
O2
|
9 oct. 2017
|
Modele de proiecte de lecţie;
Documente cu informaţii despre strategiile didactice;
Inregistrare video cu activităţi didactice ;
Timp alocat: două
săptămâni
|
Mentorul
Profesorul debutant
|
|
6.
|
Colaborarea cu colegii de serie
Asistarea de către
debutant la lecţii susţinute de colegii de serie la clasa, în cadrul
comisiilor metodice;
Implicarea debutantului în activităţi comune cu colegii de serie
(activităţi extracurriculare, iniţiere de proiecte, activităţi de proiect,
simpozioane, parteneriate);
Sprijin acordat pentru rezolvarea problemelor apărute;
|
O2
O6
|
23 oct. 2017
|
Discuţii cu mentorul si cu alţi profesori cu
experienţă;
Modele de proiecte educative, de cercetare, de
parteneriat şcolar;
Referate pe diferite teme legate de specialitate;
Timp alocat: 2
săptămâni
|
Mentorul
Şeful de serie
Colegii de serie
Consilierul educativ
|
|
7.
|
Discuţii de susţinere;
Plan pentru reflecţie centrat pe conversaţie empatică;
Discuţii privind
problemele curriculare apărute pe parcurs;
Informaţii, explicaţii privind evaluarea elevilor;
Şedinţă cu părinţii pentru raportarea rezultatelor elevilor către aceştia;
Sărbătorirea aspectelor de succes;
|
O2
O5
|
6 nov. 2017
|
Fişa de dialog profesional;
Chestionar;
Timp alocat: două
săptămâni
|
Mentorul
Părinţii elevilor
Profesorul debutant
|
|
8.
|
Evaluarea, monitorizarea şi înregistrarea progresului făcut de elevi
Raportarea rezultatelor către părinţi- informaţii, explicaţii;
Furnizarea de informaţii, explicaţii privind relaţia cu parinţii. Şedinţele
elevi- pariniiţ;
|
O1
O2
O6
|
20 nov. 2017
|
Modele de fişe de evaluare;
Caietul de evaluare al elevilor, cu evoluţia lor
(graficul);
Fise de inregistrare arezultatelor probelor de
evaluare, fise de progres/regres
Fişe individuale ale elevului etc.
Timp alocat: două
săptămâni
|
Profesorul debutant
|
|
9.
|
Participarea la sedintele comisei metodice la nivel de clasa, la
sedintele consiliului profesoral.
|
O1
O2
O6
|
Sept.2017- iunie 2018
|
Documente şcolare;
Timp alocat: pe
parcursul întregului an şcolar
|
Profesorul debutant
mentorul
|
|
10.
|
Discuţii privind abilităţile
Soft Skills;
« Spiritul de echipă;
« Aptitudinile de comunicare;
« Leadership;
« Capacitatea de a lucra sub
presiune;
«
Capacitatea de a accepta
criticile şi a le transforma în învăţare;
Sărbătorirea aspectelor de succes;
|
O1
O2
O6
|
Sept.2017- iunie 2018
|
Materiale informaţionale privind aceste valori;
Pe parcursul întregului an şcolar;
|
Mentorul
Profesorul debutant
|
|
11.
|
Discuţii privind performanţele elevilor şi iniţierea
unor proiecte educaţionale;
Realizarea unui plan
de proiect împreună cu mentorul;
Recomandări pentru
elevii cu deficienţe de învăţare;
Realizarea unui studiu în colaborare cu psihologul
unităţii, despre dificultăţile de
integrare a copiilor şi părinţilor defavorizaţi în colectivitate;
|
O2
O5
|
8 ian.
2018
|
Studierea
bibliografiei; Modele de
proiecte; Modele de
proiecte educative, de cercetare, de parteneriat şcolar;
Fişa de caracterizare psihopedagogică;
Chestionare, suport teoretic;
Pe parcursul semestrului
|
Mentorul
Psihologul şcolar
Profesorul debutant
|
|
12.
|
Proiectarea unităţilor de învăţare viitoare. Paşii proiectării unei unităţi de învăţare;
Discuţii privind
îmbunătăţirea planului de dezvoltare personală;
|
O1
O2
|
22 ian.
2018
|
Documente şcolare;
Fişa de dialog profesional ;
Pe întreg semestrul al II- lea
|
Mentorul
Profesorul debutant
|
|
13.
|
Autoanaliza
semestrială a activităţii profesorului stagiar;
Obiectivele semestrului al II-lea;
Sărbătorirea aspectelor de succes;
|
O1
O2
O7
|
12 febr. 2018
|
Fişa de evaluare a dezvoltării personale;
Jurnalul de practică;
Raportul de activitate pe semestrul I
Timp alocat: o săptămână
|
Mentorul
Profesorul debutant
|
|
14.
|
Lucrul în echipă
Predare în echipă cu un coleg (activitate curriculară sau extracurriculară);
Discuţii privind
problemele curriculare apărute pe parcurs şi exprimarea concluziilor cu privire la evaluare;
Discuţii privind
performanţele elevilor;
Organizarea de activităţi
extracuriculare Contactarea şefului de comisie metodica pentru
planificarea de activităţi extraşcolare
|
O6
O5
|
26 febr. 2018
|
Modele de activităţi;
Pe parcursul întregului an şcolar
|
Mentorul
Profesorul debutant
|
|
15.
|
Activitate extraşcolară- program artistic în cinstea mamelor;
|
O4
O6
|
8 Martie 2018
|
Colaj literar
Timp alocat: 1 oră
|
Mentorul
Profesorul debutant
|
|
16.
|
Discuţii,
sugestii, explicaţii pentru proiectarea instruirii, pregătirea lecţiei ce va fi asistată de către mentor;
Analiza caracteristicilor, cunoştinţelor ce urmează să fie predate;
|
O1
O2
|
22 mart. 2018
|
Proiecte de lecţii;
Fişe de lucru;
Mijloace didactice;
Materiale ce conţin informaţii despre metodele active;
Timp alocat: 2 zile
|
Mentorul
Profesorul debutant
|
|
17.
|
Lecţie deschisă susţinută de debutant în care să folosească mijloace moderne şi metode
interactive;
Discuţii, îndrumări;
|
O2
O5
O7
|
4 apr. 2018
|
Material didactic pentru desfăşurarea lecţiei;
Fişa de observaţie a lecţiei;
Fişa de autoevaluare;
Fişa de dialog profesional
|
Profesorul stagiar
|
|
18.
|
Activitate de asistenţă
la o ora a stagiarului;
Discuţii, îndrumări;
|
O6
O7
|
18 apr. 2018
|
Mijloace didactice de realizare a lecţiei;
Fişa de observaţie a lecţiei;
Fişa de autoevaluare;
Fişa de dialog profesional;
|
Mentorul
Profesorul debutant
|
|
19.
|
Interasistenţă pentru a observa practici eficiente în ceea ce priveşte respectarea regulilor de comportare
în clasă;
|
O5
O6
|
9 mai 2018
|
Fişa de observaţie a lecţiei
Fişa de autoevaluare
Fişa de dialog profesional
Timp alocat: 1 oră
|
Profesorul debutant
Mentorul
Şeful comisiei metodice
|
|
20.
|
Analiza progreselor şi identificarea succeselor privind dezvoltarea profesională;
Facilitarea conexiunilor dintre stadiile de învăţare
parcurse şi deciziile viitoare privind învăţarea;
Analiza feed-back-ului legat de performanţele individuale ale debutantului şi a conexiunilor
acestuia cu învăţarea elevilor;
|
O6
O7
|
5 iun. 2018
|
Fişa de autoevaluare;
Jurnalul de practică;
Fişa de dialog profesional;
Rapoartele finale privind performanţele elevilor;
Timp alocat: o
săptămână
|
Mentorul
Profesorul debutant
|
|
21.
|
Autoevaluare şi autoanaliză;
Aprecierea modului de
planificare, de organizare a activităţii clasei, de evaluare, monitorizare şi
înregistrare a progresului făcut de elevi;
Verificarea finală a rapoartelor şi a explicaţiilor pentru părinţi;
Sărbătorirea aspectelor de
succes;
|
O6
O7
|
12 iun. 2018
|
Fişa de autoevaluae;
Jurnalul de practică;
Fişa de dialog profesional;
Fişa de evidenţă a
activităţilor şi preocupărilor extraşcolare;
Fişa de evidenţă a
activităţilor de dezvoltare profesională;
Autoanaliza semestrială;
Rapoartele finale privind performanţele elevilor;
Timp alocat: 1
săptămâna
|
Profesorul debutant
Mentorul
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu