luni, 8 mai 2017

Plan de mentorat



INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Scoala Primara Spectrum Bucuresti
PROFESOR MENTOR: C.V. ; I. F.
PROFESOR STAGIAR: N. D.
DURATA: 1 an şcolar

SCOP:
               Dezvoltarea profesională a stagiarului, prin îmbunătăţirea cunoştinţelor de specialitate, a competenţelor metodologice şi a cunoştinţelor legate de organizaţie, pentru a atinge standardele profesionale  ale unui cadru didactic.
OBIECTIVE:
·     O1: Să cunoască  programa şcolară pentru învăţământul primar,  precum şi nivelele de competenţă care trebuie atinse la sfârşitul fiecărei unităţi de învăţare;
·     O2: Să  dobândească abilităţi de a întocmi documentele şcolare (planificarea calendaristică şi pe unităţi de învăţare, proiecte de lecţii, proiecte educaţionale de parteneriat, fişe de evaluare, sprijinirea şi monitorizarea fiecărui elev, portofoliul învăţătorului etc.) şi controlul asupra comportamentului elevilor prin explorarea de strategii noi, prin aplicarea regulamentului şcolii;
·     O3:  Să cunoască modalitatea de completare a documentelor şcolare (catalog, condica etc.)
·     O4: Să organizeze spaţiul de învăţare în clasă, prin amenajarea sălii cu elemente specifice (calendarul naturii, Spectrum Point, regulile clasei etc);
·     O5: Să poată identifica şi sprijini grupurile de elevi cu dificultăţi la învăţătură şi cu performanţe şcolare, apelând la sprijinul psihologului şcolar;
·     O6: Să poată comunica eficient cu elevii, colegii, cu părinţii elevilor informându-i verbal şi în scris asupra copiilor;
·     O7:Să demonstreze manifestarea responsabilităţii pentru calitatea pregătirii profesionale.
Resurse implicate:
Umane :    
-    Stagiarul, mentorul, directorul şcolii, şeful comisiei metodice, psihologul şcolar, etc.
-    Elevii şi părinţii acestora
Informaţionale :
-          Documente şcolare, manuale alternative, cărţi de metodică, cărţi de specialitate etc.
  Materiale:
                 - Computer, imprimanta, poşta electronică, coli de scris
                 - Fişa de evidenţă a activităţilor şi preocupărilor extraşcolare
                 - Fişa de evidenţă a activităţilor de dezvoltare profesională
                 - Fişe de evaluare, fişe de lucru, fişa de dialog profesional etc.
Timp: un an şcolar
Rezultate aşteptate: Satisfacerea nevoilor de asistenţă ale debutanţilor: managementul clasei, ca mediu de învăţare, managementul timpului, proiectarea şi organizarea lecţiilor, a conţinuturilor, evaluarea achiziţiilor elevilor, aplicarea standardelor privind învăţarea şi evaluarea elevilor, adaptarea la mediul de învăţare, adaptarea stagiarului la condiţiile şi cerinţele specifice şcolii etc.
Monitorizarea:
Portofoliul mentorului:
v  Evidenţa orelor ţinute de mentor şi asistate de stagiar
v  Evidenţa orelor predate de stagiar şi asistate de mentor
v  Raportul specific fiecărei activităţi- analiza punctelor tari şi a celor slabe ale activităţii de mentorat, propuneri de eficientizare ale acestora
v  Rezultate concrete din timpul activităţilor desfăşurate
v  Fişe de evaluare
v  Fişa de observaţie a lecţiei
v  Jurnalul de practică al stagiarului
Evaluare:
v  Observaţii făcute asupra impactului pe care  l-au avut activităţile asupra stagiarului;
v  Fişe de evaluare
v  Chestionare


Nr. Crt
Activitatea
Obiective
Perioada
Resurse
(de timp, materiale, umane, informaţionale)
Responsabil
Observaţii
  1.
Integrarea stagiarului în şcoală
Cunoaşterea:
- instituţiei şcolare, a bazei materiale, nivelul de dotare cu resurse educaţionale, informaţionale, calitatea managementului şcolar;
- colectivului de profesori;
Informaţii privind:
- contextul instructiv educativ;
- organizarea procesului instructiv-educativ;
- politica şcolii privind instrucţia şi educaţia;
- îndrumătoare metodice, modele de planificări, programe, cerinţe în legătură cu evaluarea şi notarea elevilor, activităţi metodice,   activităţi extraşcolare;
-statutul personalului didactic, fişa postului;
- regulamentul de ordine interioară;
- rezultatele şcolare a elevilor şi elevii cu nevoi speciale;
- a relaţiilor cu comunitatea;
Indrumari privind:
-Completarea condicii, completarea catalogului;
-Amenajarea clasei;
- Orarul întâlnirilor de lucru



O1








O2







O3


O4


1 sept.
- 15 sept.
2017
- Proiectul de dezvoltare instituţională al şcolii;
- oferta şcolii;
- cabinetele (engleză, ştiinţe, informatică, muzică, pictură etc.);
-  cabinetul psihologic;
- sălile de clasă;
- biblioteca;
- sălile de sport;
-cantina;
- colectivul de dascăli;
- imaginea şcolii etc.

- proiecte de parteneriat locale, judeţene, naţionale etc.
- îndrumătoare metodice, modele de planificări, proiecte didactice etc.
- orarul, calendarul activităţilor metodice, îndatoririle profesorului de serviciu etc.
- condica
- catalogul clasei
- materiale folosite pentru amenajarea clasei

Timp alocat: două saptămâni
Directorul
Mentorul
Şeful de catedră
Consilierul educativ
Profesorul debutant

  2.
Formarea iniţială/experienţa anterioară
Prezentarea de către debutant a unor documente necesare pentru începerea unei relaţii de dezoltare profesională bazată pe încredere şi colaborare;
Introducere în activităţile şcolii;


18 sept.  . 2017
- Curriculum vitae;
- Experienta profesionala anterioară;
- Date despre formarea iniţiala în profesia didactică;
- Raportul final asupra practicii pedagogice;
- Document de efectuare a modulului pedagogic;
- Profilul debutantului: puncte forte şi aspecte profesionale care necesită o mai mare atenţie şi cărora va trebui să li se acorde prioritate în timpul stagiaturii;                      Timp alocat: 5 zile
Mentorul

3.
Activitate de consiliere şi sprijin pentru formularea obiectivelor;
Rezolvarea problemelor legate de tipurile de dificultăţi apărute (discuţii privind interesele debutantului, nelămuririle lui, explicaţii, întrebări);
Sprijin acordat pentru formularea obiectivelor aferente activităţilor ce vor urma, inclusiv mesaje încurajatoare;
Îndrumarea către participarea la cursuri de perfecţionare pentru profesorii stagiari;

O1







O7

25 sept. 2017
Documente informaţionale despre  obiective;
Ofertă cursuri de perfecţionare pentru debutanţi;

Pe parcursul întregului an şcolar
Mentorul


4.
Schimb de experienţă şi soluţii cu mentorul sau alţi profesori cu experienţă din şcoală;
Discuţii privind interesele debutantului, nelămuririle lui;
Furnizarea de informaţii/explicaţii legate de politica de evaluare a cadrelor didactice, de realizare a rapoartelor de progres ale elevilor;
Prezentarea procedurilor pentru şedinţe cu părinţii/elevii;

O1
O2
O6
29 sept. 2009
Proiecte de lecţii
Fişă de evaluare a cadrelor didactice;
Proceduri pentru organizarea şedinţelor cu părinţii;
-Fise de inregistrare a progresului/regresului elevilor;
Timp alocat: o săptămână;
Mentorul
Şeful comisiei metodice

5.
Realizarea unui plan de proiect didactic;
Discutarea strategiilor didactice, a problemelor curriculare;
Revizuirea activităţilor didactice înregistrate video şi discutarea strategiilor didactice;

O1

O2
9 oct. 2017
Modele de proiecte de lecţie;
Documente cu informaţii despre strategiile didactice;
Inregistrare video cu activităţi didactice ;
Timp alocat: două săptămâni

Mentorul
Profesorul debutant

6.
Colaborarea cu colegii de serie
Asistarea de către debutant la lecţii susţinute de colegii de serie la clasa, în cadrul comisiilor metodice;
Implicarea debutantului în activităţi comune cu colegii de serie (activităţi extracurriculare, iniţiere de proiecte, activităţi de proiect, simpozioane, parteneriate);
Sprijin acordat pentru rezolvarea problemelor apărute;


O2

O6
23 oct. 2017
Discuţii cu mentorul si cu alţi profesori cu experienţă;
Modele de proiecte educative, de cercetare, de parteneriat şcolar;
Referate pe diferite teme legate de specialitate;
Timp alocat: 2 săptămâni

Mentorul
Şeful de serie
Colegii de serie
Consilierul educativ

7.
Discuţii de susţinere;
Plan pentru reflecţie centrat pe conversaţie empatică;
Discuţii privind problemele curriculare apărute pe parcurs;
Informaţii, explicaţii privind evaluarea elevilor;
Şedinţă cu părinţii pentru raportarea rezultatelor elevilor către aceştia;
Sărbătorirea aspectelor de succes;

O2



O5
6 nov. 2017
Fişa de dialog profesional;
Chestionar;
Timp alocat: două săptămâni

Mentorul
Părinţii elevilor
Profesorul debutant

8.
Evaluarea, monitorizarea şi înregistrarea progresului făcut de elevi
Raportarea rezultatelor către părinţi- informaţii, explicaţii;
Furnizarea de informaţii, explicaţii privind relaţia cu parinţii. Şedinţele elevi-  pariniiţ;

O1
O2
O6
20 nov. 2017
Modele de fişe de evaluare;
Caietul de evaluare al elevilor, cu evoluţia lor (graficul);
Fise de inregistrare arezultatelor probelor de evaluare, fise de progres/regres
Fişe individuale ale elevului etc.
Timp alocat: două săptămâni
Profesorul debutant

9.
Participarea la sedintele comisei metodice la nivel de clasa, la sedintele consiliului profesoral.

O1
O2
O6
Sept.2017- iunie 2018
Documente şcolare;
Timp alocat: pe parcursul întregului an şcolar
Profesorul debutant
mentorul

10.
Discuţii privind abilităţile Soft Skills;
«  Spiritul de echipă;
«  Aptitudinile de comunicare;
«  Leadership;
«  Capacitatea de a lucra sub presiune;
«  Capacitatea de a accepta criticile şi a le transforma în învăţare;
Sărbătorirea aspectelor de succes;
O1

O2

O6

Sept.2017- iunie 2018
Materiale informaţionale privind aceste valori;
Pe parcursul întregului an şcolar;
Mentorul
Profesorul debutant

11.
Discuţii privind performanţele elevilor şi iniţierea unor proiecte educaţionale;
Realizarea unui plan de proiect împreună cu mentorul;
Recomandări pentru elevii cu deficienţe de învăţare;
Realizarea unui studiu în colaborare cu psihologul unităţii, despre dificultăţile de integrare a copiilor şi părinţilor defavorizaţi în colectivitate;
O2



O5
8 ian.
2018
Studierea bibliografiei;           Modele de proiecte;               Modele de proiecte educative, de cercetare, de parteneriat şcolar;
Fişa de caracterizare psihopedagogică;

Chestionare, suport teoretic;
Pe parcursul semestrului
Mentorul



Psihologul şcolar

Profesorul debutant

12.
Proiectarea unităţilor de învăţare viitoare. Paşii proiectării unei unităţi de învăţare;
Discuţii privind îmbunătăţirea planului de dezvoltare personală;
O1
O2

22 ian.
2018
Documente şcolare;
Fişa de dialog profesional ;
Pe întreg semestrul al II- lea

Mentorul
Profesorul debutant

13.
Autoanaliza semestrială a activităţii profesorului stagiar;
Obiectivele semestrului al II-lea;
Sărbătorirea aspectelor de succes;

O1
O2
O7
12 febr. 2018
Fişa de evaluare a dezvoltării personale;
Jurnalul de practică;
Raportul de activitate pe semestrul I

Timp alocat: o săptămână
Mentorul
Profesorul debutant

14.
Lucrul în echipă
Predare în echipă cu un coleg (activitate curriculară sau extracurriculară);
Discuţii privind problemele curriculare apărute pe parcurs şi exprimarea concluziilor cu privire la evaluare;
Discuţii privind performanţele elevilor;
Organizarea de activităţi extracuriculare Contactarea şefului de comisie metodica pentru planificarea de activităţi extraşcolare


O6



O5

26 febr. 2018
Modele de activităţi;
Pe parcursul întregului an şcolar
Mentorul
Profesorul debutant

15.
Activitate extraşcolară- program artistic în cinstea mamelor;

O4
O6

8 Martie 2018
Colaj literar
Timp alocat: 1 oră
Mentorul
Profesorul debutant

16.
 Discuţii, sugestii, explicaţii pentru proiectarea instruirii, pregătirea lecţiei ce va fi asistată de către mentor;
Analiza caracteristicilor, cunoştinţelor ce urmează să fie predate;

O1
O2


22 mart. 2018
Proiecte de lecţii;
Fişe de lucru;
Mijloace didactice;
Materiale ce conţin informaţii despre metodele active;
Timp alocat: 2 zile
Mentorul
Profesorul debutant

17.
Lecţie deschisă susţinută de debutant în care să folosească mijloace moderne şi metode interactive;
Discuţii, îndrumări;

O2
O5
O7
4 apr. 2018
Material didactic pentru desfăşurarea lecţiei;
Fişa de observaţie a lecţiei;
Fişa de autoevaluare;
Fişa de dialog profesional
Profesorul stagiar



18.
Activitate de asistenţă la o ora a stagiarului;
Discuţii, îndrumări;

O6
O7
 18 apr. 2018
Mijloace didactice de realizare a lecţiei;
Fişa de observaţie a lecţiei;
Fişa de autoevaluare;
Fişa de dialog profesional;
Mentorul
Profesorul debutant

19.
Interasistenţă pentru a observa practici eficiente în ceea ce priveşte respectarea regulilor de comportare în clasă;

O5
O6
9 mai 2018
Fişa de observaţie a lecţiei
Fişa de autoevaluare
Fişa de dialog profesional
Timp alocat: 1 oră
Profesorul debutant
Mentorul
Şeful comisiei metodice

20.
Analiza progreselor şi identificarea succeselor privind dezvoltarea profesională;
Facilitarea conexiunilor dintre stadiile de învăţare parcurse şi deciziile viitoare privind învăţarea;
Analiza feed-back-ului legat de performanţele individuale ale debutantului şi a conexiunilor acestuia cu învăţarea elevilor;

O6
O7
 5 iun. 2018
Fişa de autoevaluare;
Jurnalul de practică;
Fişa de dialog profesional;
Rapoartele finale privind performanţele elevilor;
Timp alocat: o săptămână
Mentorul
Profesorul debutant

21.
Autoevaluare şi autoanaliză;
Aprecierea modului de planificare, de organizare a activităţii clasei, de evaluare, monitorizare şi înregistrare a progresului făcut de elevi;
Verificarea finală a rapoartelor şi a explicaţiilor pentru părinţi;
Sărbătorirea aspectelor de succes;


O6
O7
 12 iun. 2018
Fişa de autoevaluae;
Jurnalul de practică;
Fişa de dialog profesional;
Fişa de evidenţă a activităţilor şi preocupărilor extraşcolare;
Fişa de evidenţă a activităţilor de dezvoltare profesională;
Autoanaliza semestrială;
Rapoartele finale privind performanţele elevilor;
Timp alocat: 1 săptămâna
Profesorul debutant
Mentorul



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu