luni, 8 mai 2017

Descrierea reflexivă a relaţiei mentor-discipol



   Un citat care îmi place foarte mult spune că “Educaţia este cea mai puternică armă pe care o putem folosi pentru a schimba lumea.” (Nelson Mandela)
Urmărind filmul, „Cercul poeţilor dispăruţi”  m-am convins încă o dată că într-adevăr, educaţia stă la baza construcţiei şi chiar  a reconstrucţiei unei societăţi aflate în derivă de ceva ani, dacă ne referim la societatea românească.
Cercul poeţilor dispăruţi are în vedere viaţa unor tineri dintr-o şcoală de elită din Statele Unite de sfarşitul anilor `50, Welton Academy, care are scris pe frontispiciu cu majuscule: Tradiţie, Onoare, Disciplină şi Excelenţă. Profesorul John Keating ajunge să predea limba engleză, fiind el însuşi absolvent al respectivei şcoli preuniversitare. Ajunge acum in rolul de mentor pentru alţi discipoli, elevii pe care îi are în clasă. Acesta are un mod deosebit de abordare a orelor faţă de ceilalţi profesori şi, mai presus de aceasta, un mod de gândire aparte, al unui om condus de sentimente şi inspiraţie. “Cercul poeţilor dispăruţi” prezintă aventurile unui grup de elevi şi transformările lor, sub influenţa unui profesor carismatic,  de literatura engleză, mentorul în acest caz. Acesta încearcă să rupă tradiţia conservatoare a colegiului, să le transmită copiilor bucuria poeziei, entuziasmul descoperirii de sine. În locul lecţiilor presupus seci, Keating le propune experienţe transformatoare, îi scoate în lume, le stimulează nonconformismul, îi şochează prin gesturi şi atitudini curioase (se suie pe bancă, îi provoacă la fotbal, etc). Elevii rezonează la stilul său, iar profesorul este convins că va forma nişte personalităţi substanţiale. La un moment dat chiar, John Keating îşi exersează talentul de medium cultural, încercând să scoată dintr-un elev timid  fluxul conştiinţei creatoare, în fapt o colecţie de cuvinte fără prea mare sens sau valoare literară, dar care smulge aplauzele clasei. Keating reuşeşte să depăşească barierele din relaţia profesor-elev,  reticenţa care poate apărea inevitabil între mentor şi discipol, înlocuind-o cu o relaţie de prietenie. Elevii ramân plăcut surprinşi de noul mod de predare şi, absorbiţi de jocurile de cuvinte ale lui Keating încep să-i aprecize modul de gândire.  Dorind să fie mai mult decât un dascăl, să fie un facilitator al învăţării, care îi însoţeşte şi doar îi ghidează pe elevi pe drumul cunoaşterii, profesorul Keating îi îndrumă pe elevi să scape de conformismul în care trăiau, spunându-le să-şi găsească propriul ritm şi stil de mers, mai apoi să-şi creeze propriul drum pe care să-l urmeze. Elevii erau controlaţi în permanenţă de părinţii lor, părinţi ce gândeau în locul lor şi le planificau viitorul acestora, fără să ţină cont de părerea copiilor, impunându-se în faţa lor cu duritate, distrugându-le şansa la liberă exprimare şi la urmarea propriului ideal. Mentorul lor însă, profesorul Jhon Keating, îi învaţă pe discipolii săi să rupă canoanele, conformismul ce poate aduce moartea multor idei, principii şi multor chei ale viitorului nostru. Filmul dovedeşte că influenţa unui mentor - a profesorului Keating în acest caz, (generalizând - a unui profesor valoros în general), face ca "sămânţa" semănată de un mentor în sufletul şi mintea unui discipol să înflorească şi să dăinuie prin ei asupra viitoarelor generaţii.
Mentorul - profesorul Keating - îi învaţă pe elevii lui că individul are dreptul la propria opinie în legătură cu propriul viitor, că în viaţă trebuie să-ţi urmezi visurile, să pui cu adevărat pasiune în ceea ce întreprinzi şi să nu renunţi niciodată la propriile aspiraţii şi dorinţe.
Profesorul- mentor are puterea de a-i transforma pe elevii lui din nişte tineri supuşi voinţei şi ambiţiei părinţilor în nişte oameni cu voinţe proprii, entuziaşti, capabili de a-şi urma propriul drum şi propiile idealuri.
Profesorul Keating reprezintă până la urmă întruchiparea unor atribute pe care ar trebui să le aibă orice mentor şi anume grijă, ascultare şi naturaleţea cu care îi tratăm pe cei care ne sunt discipoli, fie că sunt elevii de la clasă sau eventualii profesori stagiari.
Mentorul din acest film, profesorul Keating este astfel "expertul" care îi ajută pe discipoli- elevii săi - să-şi crească încrederea în forţele proprii, provocându-i să dea ce e mai bun. El le insuflă discipolilor săi ideea că educația nu înseamnă numai informații, cultură, dar și decență, respect, dăruire. E vorba despre o sumă de valori care nu se transmit pe cale genetică, ci necesită un efort de asimilare. Dincolo de a fi un omagiu adus vocației de profesor, filmul ne aminteşte motivele cele mai importante pe care le-am avut cu toţii atunci cînd am ales să fim profesori: ideea că putem sădi în sufletele copiilor setea de cunoaştere, puterea de a se autodepăşi, capacitatea de a fi oamenii societăţii din viitor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu